OERgezond lekker en zo klaar!

Ik fröbel heel vaak een wokgerecht in elkaar omdat je hiermee zo lekker kunt variëren, een gezond gerecht maakt en toch zo klaar bent!

De ene keer valt ie lekkerder uit dan de andere keer; deze is echt helemaal TOP! 

Een gerecht met 7 verschillende soorten groenten en drie soorten kruiden, als dat niet ontstekingremmend werkt! Mede omdat dit gerecht geen snelle koolhydraten bevat!

Om een optimaal microbioom (de genen van onze darmflora) te ontwikkelen is het belangrijk om veel verschillende voedingsmiddelen te eten. Plantaardige voeding die rijk is aan vezels en polyfenolen (polyfenolen zijn de meest overvloedige antioxidanten in ons menu en beschermen celbestanddelen tegen oxidatieve schade. Oxidatieve schade wordt vaak in verband gebracht met degeneratieve ziekten) en zeevoedsel dat rijk is aan omega-3 vetzuren.   

Dus je zet hiermee niet zomaar wat op tafel!

Nodig voor 2-3 personen:

- 3 el olijfolie (bij voorkeur eensoortig)

- 2 grote uien in dunne ringen gesneden

- 1 rode puntpaprika in kleine stukjes 

- 1 courgette in kleine stukjes 

- shii take paddestoelen in dunne plakjes

- hand verse zeekraal

- 1 zak bloemkool-nasi 

- 1 koolrabi in hele kleine stukjes (keukenmachine)

- kerriepoeder, curcumapoeder, verse zwarte peper, ketoembar

Bereiding:

Wok de uien, paddestoelen en zeekraal als eerste in de olie. Als de uiringen glazig beginnen te worden (op een laag vuur plm. 10 minuutjes) voeg je de overige groenten toe (nog eens plm. 10 minuutjes), behalve de bloemkool en de koolrabi. Vijf minuten voor einde bereidingstijd voeg je de bloemkool toe en vlak voordat het gerecht op tafel wordt gezet worden de rauwe koolrabi en kruiden toegevoegd. Tijdens de bereiding roer je regelmatig het gerecht om. Zorg dat de groenten niet te gaar worden. 

Je kunt dit gerecht geheel vega houden of je bakt er los wat witvis bij (kabeljauw, koolvis of heilbot) of wat biologische kip.  

Smullen maar - als je goed luistert, hoor je je cellen jubelen!