Darmgezondheid en je immuunsysteem

Hoe maak ik mijn darmen sterker en geef hiermee mijn immuunsysteem een flinke boost?

Hoe belangrijk is dat?
Ik zal je zeggen, als jij een verstoorde darmfunctie hebt ontwikkel je gemakkelijk allerlei ziekten.

Darmflora en microbioom

Om te beginnen zal ik je kort het verschil uitleggen tussen je darmflora en je microbioom. Onze darmen hebben evenveel bacteriën als dat we cellen in ons lichaam hebben en dat noem je de darmflora. De darmflora zelf heeft ongeveer 100 keer zoveel genen in vergelijking met de totale mens en dat noem je het microbioom.

Even terug naar die ziekten die je dus vanuit je darmen ontwikkelt. Hoe kun jij maatregelen nemen ter preventie en behandeling van ziekten? Want dat is toch wat wij graag willen? Vooral nu wij het gevoel kunnen hebben dat het water met alle berichtgeving over het Coronavirus ons tot de lippen stijgt!

Het goede nieuws is dat je je microbioom al binnen 24 uur kunt veranderen/stimuleren als je je voedingspatroon aanpast. Daarom is het ook zo van belang om al in de eerste levensjaren van een kind het microbioom zo optimaal mogelijk op te bouwen. Dat begint trouwens al in de buik van de moeder.

Maak je darmen anti-ontsteking

Om onze darmen meer anti-ontsteking te maken (want vanuit die ontsteking begint het gedonder) is het dus zaak dat je je darmbacteriën positief voedt en dat hiermee de diversiteit van de darmbacteriën toeneemt. Hiermee zorg je dus dat de darmen bij indringers (stoffen waarop we niet zitten te wachten in onze bloedbaan en onze organen) beter hun mannetje kunnen staan. Zodat jij dus minder of geen kans hebt op bijvoorbeeld spastische darmen, lactose-intoleranties, ontstekingsziekten in maag- en darmkanaal, migraine, allergieën, eczeem of virusziektes.

Darmklachten de deur uit! 

Kort gezegd als jouw darmen gezond zijn heb jij een uitstekend schild tegen de groei van allerlei ziekteverwekkers! En dat kunnen we in deze tijd maar wat goed gebruiken!

Hoe maak ik mijn darmen sterker?

Ik noem je een paar tips.

Zorg voor voldoende ontspanning; chronische stress zorgt voor verzwakking van ons immuunsysteem.

Vermijd kunstmatige zoetstoffen.

Eet gevarieerde voeding met voldoende vezels. Hoe meer ontlasting per dag hoe kleiner de kans op darmkanker.

Eet voldoende omega-3 vetzuren, EPA en DHA werken mee aan het voorkomen van ontstekingen.  

Mijn specialisatie is Darmen & Brein, wil je meer weten, bel gerust eens op en ik geef je gratis 3 tips om direct al jouw immuunsysteem te boosten!

Ik wens je heel veel darmgezondheid!