Breng je suiker onder controle

9 juli was de eerste Suikermaxdag (Foodwatch Nederland) van 2022. Kinderen van 4-8 jaar oud hebben op deze dag gemiddeld hun suikerlimiet voor een heel jaar gehaald. Nee, dit was geen wedstrijd en blij met de uitslag zijn we ook niet. Dit betekent namelijk dat ze nu al hun maximum aan toegevoegde suikers op 9 juli jl. voor het héle jaar op hebben!  

Suiker, je zit al snel aan je max 

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan dat maximaal 10% van je dagelijkse energie-inname (calorieën) uit vrije suikers mag bestaan. Dit zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Suikers die van nature in fruit, groente en zuivel zitten vallen niet onder vrije suikers. Kinderen van 4-8 jaar zitten in Nederland gemiddeld (volgens het RIVM) op 19,5%, dus het dubbele! Ze krijgen dagelijks twee keer zoveel suiker binnen als wordt aanbevolen... 

Met de Suikermaxdag vraagt Foodwatch Nederland aandacht voor de overconsumptie van suiker in Nederland. Bijna alle leeftijdsgroepen - met uitzondering van volwassenen boven de 71 jaar - hebben hun Suikermaxdag eerder in het jaar liggen dan zou moeten. De eerstvolgende groepen die aan hun limiet zitten zijn kinderen van 9-13 jaar (op 26 juli), daarna volgen kinderen van 1-3 jaar (10 augustus) en dan jongeren van 14-18 jaar (14 augustus). Je leest het goed! 

Lees altijd de etiketten

Volgens het RIVM komt iets meer dan de helft van alle geconsumeerde toegevoegde suikers uit suiker en snoepgoed (28,1%) en niet-alcoholische dranken (23,6%). Koek en gebak (19%), zuivel (13,6%) en sauzen en smaakmakers (6,8%) dragen ook hun steentje bij.  Het is vooral (zwaar)bewerkt (schadelijk) voedsel waar ons suikeroverschot vandaan komt. Bewerkte producten die we kopen in de supermarkt omdat ze handig, snel of lekker zijn zitten dus vaak boordevol suiker. Zelfs producten die gepresenteerd worden als 'gezond', of producten speciaal gemaakt voor kinderen, blijken vaak (nog steeds) bommen van suiker! Schadelijk voor hun gezondheid! Vooral de lever heeft het, met het overschot aan suiker, zwaar.   

Het lezen en begrijpen van etiketten is daarom van cruciaal belang om gezondere keuzes te maken!

Wil jij meer weten en leren hoe het beter en gezonder kan?

Neem gerust contact op voor een gratis vrijblijvend gesprek.

Minder suiker

Met een stap die nooit gezet wordt, weet je zeker dat je niet vooruit komt.